torsdag, november 29, 2012

De goda, de onda, de snurriga

Två vänsterpartister har idag lyckats få in en så kallad brännpunktsartikel i SvD, vilket är något av en prestation. De beskriver i sin text näthatets utveckling och funderar över hur företaget Facebook ska förmås att ta sitt ansvar för alla verbala hatbrott som begås på dess sidor.
Samma dag hamnar artikeln på nätforumet Flashback. Vad som där sägs om vänstern ska jag inte gå närmare in på, låt oss stanna vid att de smartare gör om det till en yttrandefrihetsfråga; nu idkar vänstern åsiktsförtryck, som vanligt.
Det vore för dåligt så vore fallet. Men texten handlade om ansvar – yttrandefrihet med ansvar – eftersom frihet utan ansvar barkar iväg vart som helst.

En kommentar var dock värd viss eftertanke: ”... det vanliga kommunistdravlet att förbjuda andra åsikter än de egna och kalla det omtanke. Men vem FAN är avsändaren? Jag hittar ingen förening eller organisation som heter Vänsterpartister, Antirasister och Feminister. Vilka är dessa stolpskott taleshen för egentligen? Glömde de Djurvänner? Varför undertecknar man inte med De Goda direkt?”
Den som skrev detta glömde i hastigheten bort att det verkligen finns en organisation för just vänsterpartister (det finns också flera föreningar för antirasister och minst en för feminister). Men låt gå för osynliggörande.

Pysslingar finns inte för vi är så små
Ett oherrans liv, det vållar vi ändå!
 
Sedan kommer det orimliga skuttet till den sista meningen: ”Varför undertecknar man inte med De Goda direkt?”
Det låter som om den som skrivit detta bar på en underliggande misstro mot sin egen eventuella godhet. Hen verkar ha insett att solidaritet och omtanke visserligen inte regerar världen som den idag ser ut, men att de ändå vanligen åberopas som goda krafter. I den skrivandes skrämt aggressiva magtrakt känns detta ruskigt obehagligt.

Redan som trettonårig kristen pacifist undrade jag över varför varje uttalande MOT krig, mot våld, mot apartheid, mot kärnvapen, och FÖR medmänsklighet och hjälp till fattiga barn – varför denna uppräkning av goda ting omedelbart associerades med kommunism, och detta i synnerhet av folk som hatade kommunism.
Det är ett ologiskt fenomen som tycks leva kvar än idag. Hur kan en Flashback-skrivare tycka att vänsterpartister, antirasister och feminister som kommer med kommunistdravel borde kalla sig De Goda?

Nätforum får de anhängare de ber om, och Flashback är egentligen inget att fästa avseende vid. Utom när man får en så kallad flashback, en återblick.

Är det så att fascisterna vet om att de är De Onda och innerst inne är olyckliga över det, som riddar Kato hos Astrid Lindgren?
Eller är de bara avundsjuka på att den parlamentariska vänstern i borgarnas ögon ändå framstår som legitima motståndare? (ty borgarnas ögon är de ögon som räknas)

I sin utmärkta bok Främling framkastar Marcus Priftis förslaget att rasisterna bär på ett undertryckt dåligt samvete. När jag läste det misstänkte jag honom för att hänge sig åt idealistiska eller individuellla förklaringar. 
Det var hen som kom upp med De Goda på Flashback som för en stund återgav mig tron på att De Onda kanske känner på sig att de har fel.