måndag, augusti 17, 2009

Mer eller mindre god marknad

Stollentuna rapporterar så fint från världens längsta bokbord att jag bjuder på fotot från -02 när jag hade såhär roligt på den tillställningen.
Som marknad för egna poesisamlingar var det värdelöst – folk jagade begagnade barnböcker och lustiga almanackor – men en härlig mötes- och boksnackplats.

Denna gång fanns Sälj hela skiten att köpa. Granskningen av privatiseringarna av välfärden av Brink, Ergon m fl. Är du intresserad av boken, kolla här – men liksom Stollentuna undrar jag varför en bok ska ha en blogg.

Just nu läser jag en blogg som blev en bok, Magnus Ugglas inlägg från -07, bitvis riktigt roligt och med ett fint förhållande till fansen. MUgglas nya blogg finns här, där han bl a skrivit om avhoppet från Spotify. Det är en bransch jag inte begriper alls, men efter vad det ser ut är han förbannad för att de stora företagen alltid tjänar mest.
Japp! De kan minsann konsten att sälja hela skiten, något vi här på Politik och poesi brukar kalla för kapitalism.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Varför böcker kan ha bloggar ?
Kanske för att uppmärksamma-sälja
den lättare?

Du skriver att marknaden för egna
poesisamlingar inte var så bra-där.
Borde det funnits en blog
enbart för dina poesisamlingar?

En blog..kan bli en bok
då människorna som bloggar
ger av sina tankar, sin humor-sånt
som går att utnyttja till en bok.

Stora företag har råd med reklam
sponsring-sånt som gör dem synliga.
De har också ekonomer-trollkarlar
som lägger grunden för kapitalism
genom att sätta fart på kapitalet.
Människorna-medarbetarna är företagens
viktigaste kapital.

Tycker Gladiatan

Stollen i Sollentuna sa...

Brukar läsa din blogg, men nu hade jag visst missat ett inlägg. :)
Tackar så hemskt mycket för uppmärksamheten!
Kamratligen
Stollen i Sollentuna