måndag, juni 01, 2009

Söndagsrösta!

Ideligen plingar sms-tonen. En uppmaning att rösta i valet till EU-parlamentet, helst förtidsrösta.
Får en obehaglig misstanke att kamraterna tror att jag ska dö före valdagen.
Jag instämmer absolut i att du ska gå och rösta. Men jag tycker du ska vänta tills på söndag så att du kan passera biblioteket där jag står med vänsterns valsedlar. Fyra timmar utanför ett stängt bibliotek är tundra om inte väljarna fylkas.

Jag brukar inte citera Engström på Fokus, men denhär veckan har han en poäng. Han menar att det låga intresset för EU-parlamentsvalet beror på att folk ”redan har röstat. De har redan valt vilka som ska företräda dem vid EU:s sammanträden, nämligen de nationella regeringarna. - - Europas folk tycks kort sagt ha begripit det som bara EU-kommissionärer /med flera/ vägrar att få in i skallen: att EU inte är någon federal statsbildning.”
Däremot håller jag inte med Engström när han jämför EU med FN till det förras fördel. Men det är en annan sak.

Människor i allmänhet är inte politiskt oengagerade. De gillar att rösta – så länge det framstår som meningsfullt. Meningen med EU-parlamentsvalet ligger på ett mer överfört plan: att rösta in de bra så att de dåliga blockeras.
Du som inte vill ha en federal statsbildning och inte vill se fler lyxarvoden i Bryssel, du bör rösta på en vänsterpolitiker.
Till exempel Eva-Britt Svensson som du kan läsa mer om här

1 kommentar:

Anonym sa...

En Qvinna-absolut' så får det bli
EU-valets bästa val!

Dö' före valet...vilket elände
Tur man inte vet det nu-i så fall!

Visst har de flesta redan
kandidaten klar
Behöver bara välja rätt sedlar...

Att rösta-så de dåliga väljs bort
Bäst!

Håller tummarna för allt-Gladiatan