fredag, juni 12, 2009

Att räknas eller inte räknas

Tydligen räknas jag inte. Strax efter EU-parlamentsvalet fick jag en enkät där något nyhetsföretag ville veta om jag hade förtroende för Lars Ohly. Förstod inte riktigt sambandet - partiledaren har inte gjort mer eller mindre än någon annan för detta usla val - så först tänkte jag inte svara, men kom strax på att allt kan användas för att komma åt vänsterledaren.

Så jag svarade att jag har förtroende för Ohly. Men det räknas inte.

Att 30 av 1300 saknar förtroende för honom ansågs av DN vara en stor nyhet. Hur många som svarade på mitt sätt får vi inte veta. Vi räknas inte.

Enligt DN skulle deti vara 30 tillfrågade som ”kräver Ohlys avgång”. Men såvitt jag minns var den frågan inte med i enkäten. Betyder det att DN hittar på, eller att utfrågarna ringde upp några utvalda för kompletterande frågor?
Det lär vi inte heller få veta, vi vars åsikter inte räknas.
Eftersom vi förstått att oberoende media innebär att man kan skriva lite hur som helst, oberoende av proportioner.

Läs Magnus Ahlkvist för sans och balans!

2 kommentarer:

Erik Rune sa...

Måste ha varit bestämt på förhand hur de skulle vinkla det där eftersom det alltid finns en och annan som inte känner förtroende. Man får kanske se det som en bekräftelse på att man är någorlunda rätt ute, dvs att vänsterpartiet har gjort sig förtjänt av att bli mobbat av DN.

Anonym sa...

Att inte räknas..även om man själv
räknar med andras förtroende..
svår nöt'...knäcka..ensam!

Tidningsmurvlar har väl alltid
skrarvat i så det passar?

Ingen nyhet direkt...inte ens fr
oberoende media-Proportionerna
av innehållet-svamlet!

Synd på valresultatet-Gladiatan